I rörelse: TACK Ulrika!

Den här veckan har Karin Boyes klassiska dikt I rörelse funnits med mig, och särskilt de sista orden: Bryt upp, bryt upp, den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr!

I mitt eget liv pågår stora förändringar, och Karin Boye ger mig mod på färden. Men hon inspirerar mig också i mitt uppdrag som stolt ordförande för Röda Korset. Vi växer så det knakar, samtidigt som mycket utvecklingsarbete pågår. Och då – mitt i detta – bryter vår generalsekreterare upp, på väg mot nya äventyr. Och tänk, jag känner mig ändå lugn!

Det har varit ett rent privilegium att få arbeta med Ulrika Årehed Kågström. Det Ulrika gjort för Röda Korset i sitt ledarskap, i såväl framgång som i kris, är enastående. Nu har hon, efter många år hos oss, tackat ja till att bli generalsekreterare för Cancerfonden.

PowerLadies

Bilden visar vår tidigare ordförande Eva, jag, Ulrika och vår vice ordförande Hala under våra internationella möten i Genève i vintras.

Det är alltid blandade känslor när en person slutar. Vi kommer alla sakna henne oerhört, och det är vemodigt. Samtidigt känner jag en stor trygghet i det lagarbete som vi har i både styrelsen och ledningsgruppen. Och inte bara där: Utan hos alla våra ledare – förtroendevalda, anställda, frivilliga – i varenda hörn av Svenska Röda Korset, på nästan 1 000 platser i landet!

Längtan efter nya utmaningar både måste respekteras och uppmuntras. Precis som Ulrika har sagt så är timingen bra. Vi är mitt uppe i att göra verklighet av en stark strategisk inriktning. Och vi har flera mycket viktiga utvecklingsprocesser på gång. Men vi har också en styrelse och ledning som är varma i kläderna. Det gör att alla processer som har påbörjats med anledning av den strategiska inriktningen kommer att kunna fortsätta som det var tänkt. Skulle något kräva litet mera tid, så gör det inget.

Nu börjar arbetet med att rekrytera en ny generalsekreterare. På tisdag träffas presidiet för att påbörja förberedelserna för en riktigt bra rekryteringsprocess, och i början av maj träffas styrelsen: Först då vet vi något om processen. Men jag vill vara tydlig med att Ulrika själv kommer att vara behjälplig och närvarande på alla sätt de närmaste månaderna. Skulle vi inte ha någon ny generalsekretare på plats när Ulrika lämnar kommer en tillförordnad generalsekreterare att utses under tiden vi rekryterar.

Och, som Karin Boye skrev:

Visst finns det mål och mening med vår färd. Men det är vägen som gör mödan värd!

Det här inlägget postades i Okategorisrad. Bokmärk permalänken.

Kommentera

